20% korting
.
over ons
.
klantenservice
.
verzendkosten
.
contact

Bjarne

In deze editie van The Journey interviewde we GZ-psygoloog en door ons als Yogi verkozen Bjarne Timonen.

Wie ben je, wat doe je, waar sta je voor, waar ga je voor?

Ik ben Bjarne Timonen, 36 jaar, GZ-psycholoog. Ik werk als regiebehandelaar en als ondernemer. Ik ben chief psychology bij coachingbedrijf Inuka, ik schrijf, geef lezingen en af en toe maak ik een tv-programma. Ik probeer in al mijn werk de link tussen leefstijl en psychologie duidelijk te maken.


Op welke behaalde doelen ben je het meest trots?

Ik ben erg trots op het schrijven en uitbrengen van mijn eerste boek: De Leefstijlgids Tegen Somberheid. Ook de documentaire ROES die ik samen met de VPRO maakte ben ik erg tevreden over. In het Fins (mijn vader komt uit Finland) kennen we het begrip sisu: nooit en te nimmer opgeven en al helemaal niet wanneer het tegenzit; dan moet je juist extra hard gas geven. Dit is er bij mij ingepeperd als kind.

@psycholoogbjarne

Welk(e) doel(en) hoop je in de toekomst te gaan behalen?

Ik hoop het begrip leefstijl in bredere zin te presenteren aan mensen. Gezond leven draait niet alleen om beweging en gezonde voeding. Ook thema's als connectie, zingeving en plezier horen hierbij. In mijn tweede boek zal ik hier verder op ingaan; minder wetenschappelijk en meer filosofisch. Om aandoeningen als depressie en burnout grondig aan te pakken, moeten wij meer gaan kijken naar dit soort thema's.


Wat doe je wanneer je je overweldigd voelt, of tijdelijk je focus bent verloren? 

Ik heb er veel baat bij dat ik mij 3 jaar lang intensief heb verdiept in de wetenschappelijke literatuur rondom leefstijl en psyche. Ik kan mijzelf niet meer voor de gek houden: ik weet precies wat wel en wat niet werkt. Ik zie leefstijl als een arsenaal aan interventies die je kunt inzetten wanneer het leven even te veel wordt. Soms is dat een korte meditatie, regelmatig is het sporten en soms is het simpelweg iets uitpraten met een goede vriend. Ik weet dat, ongeacht de situatie, er altijd wel een tool is die ik kan inzetten om mij weer beter te voelen.


Hoe zet je de basis voor een dag vol met energie, focus, positiviteit en creativiteit?

Een goede nachtrust is voor mij de absolute basis voor een positieve en productieve dag. Het brein bestaat uit verschillende neurale snelwegen. De kunst is om zo vroeg mogelijk de juiste snelweg te pakken. Het risico dat je dan nog op een dwaalspoor raakt, is vrij klein. Wanneer ik echter merk dat ik 's ochtends verkeerd opsta, zonder energie en motivatie, dan probeer ik dit zo vroeg mogelijk te corrigeren door een duidelijke planning te maken en eventueel 's middags een powernap te houden om het brein te resetten. Ook ontbijten is erg belangrijk (ook al beweren velen van niet), Het vormt namelijk de belangrijkste brandstof voor een gezonde neurotransmitterhuishouding in het brein.

Opnames Docu ROES


Hoe zorg je dat je ontspant na presteren?

Sporten is mijn ultieme medicijn ter ontspanning. Vroeger was dat vechtsport maar vanwege chronische blessures is dat inmiddels hardlopen geworden. Voor mij is er geen enkele manier om zo snel en effectief mijn hoofd kalm te maken. Zeker wanneer ik het combineer met meditatie en sauna voelt het als een complete reset. Hoe later het wordt, hoe analoger ik leef: geen mobiel, snacks of tv voor het slapen gaan maar kalmerende kruidenthee en een papieren boek.


Hoe behoud je de balans tussen presteren en ontspannen?

In onze maatschappij hebben we eigenlijk alleen maar oog voor succes. Je kunt echter niet alleen maar gas geven. Goede inzet moet daarom beloond worden met goede ontspanning


Welke middelen en methodes zoals routines, trainingen, voeding, supplementen, apps, gadgets, etc. helpen jou het maximale uit jezelf te halen?

Wanneer ik ontspan laat ik alles los. Ik bespaar niet op ontspanning: ik ga lekker uit eten, goed op vakantie en koop regelmatig spullen die helpen om te ontspannen (zoals de loungebank op mijn balkon), Ik geniet van de dynamiek tussen intense en gefocuste inspanning en effectieve ontspanning. Ik werk zowel taak- als energiecontingent. Het liefst werk ik elke dag mijn to-do lijst af maar als ik uitgeput raak laat ik meteen alles los. Gezondheid gaat boven productiviteit. Ook tussen het werken door doe ik regelmatig een powernap van 10 minuten op mijn bureau en ontkoppel ik door een wandeling te maken.

Hoe ziet je huidige en droom ‘werkplek’ eruit?

Ik heb momenteel een kantoor met een zit/stabureau, een powerstation en een whiteboard. Hier ben ik productief, creatief en sportief. Thans ben ik op zoek naar een koophuis waar ik dit wil uitbreiden met een meditatiehoek. Meditatie is immers aan jezelf werken. Een ideale werkplek voor mij is speels, energiek en creatief. Veel bedrijven pakken dit compleet verkeerd aan door gebruik te maken van kantoortuinen, tl-buizen en zittend werken van 9 tot 5.

@psycholoogbjarne

Welk advies of tips zou je geven aan je meest geïnteresseerde/serieuze en gemotiveerde volgers om maximaal te kunnen presteren?

Begin klein en simpel en doe dingen die voor jou werken. Richt je aandacht op de 20% input die 80% van de output genereert (het Paretoprincipe). Hou het eenvoudig (onderwerp van mijn tweede boek).

Wat vinden we in je koel- en keukenkast?

Ik ben vrij conservatief in mijn dieet. Ik ontbijt met een bosbessen/boerenkool/banaan/havermoutmelk smoothie en een cracker met humus en tomaat. In de middag eet ik een omelet met courgette, salade en noten en zaden. 's Avonds eet ik meestal een vegetarische salade, poké bowl met vis of een kipgerecht. Ik probeer zoveel mogelijk water te drinken maar kan niet ontkennen dat mijn guilty pleasure volle melk is. Lactosevrij, dat wel. Vrijdag is mijn cheat day: burgers, bier en barhangen.

Wat is een ongebruikelijke gewoonte of iets absurds waar je van houd?

Ik vind filosoferen en debatteren met vrienden fantastisch. Een onderwerp zo lang uitdiepen totdat je het niet meer oneens kunt zijn met elkaar (ook al verschil je van mening). In deze politiek correcte tijd is onenigheid een taboe geworden. Afwijkende opinies worden steeds minder getolereerd. Zonde, vind ik, want het leidt juist tot meer harmonie wanneer je meningsverschillen bespreekbaar maakt.

@psycholoogbjarne

Wat is je favoriete BOOST?

Ik ben groot fan van de Bean Boost koffie. Heet water opzetten, schepje erbij en je bent klaar voor de dag. De toevoeging van magnesium is waardevol: dit mineraal heeft een antidepressief effect vanwege het belang in de aanmaak van neurotransmitters en de bevordering van neuroplasticiteit (nieuwe verbindingen in het brein).

Waar kunnen mensen meer van je vinden?

Mensen kunnen mij vinden via InstagramLinkedIn of mijn website. Op mijn site ben ik te boeken voor lezingen & mediaklussen en kun je mijn boek bestellen.


Blijf in Balans

Abonneer je op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van toekomstige journals, blogs en andere leuke updates.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

LEES MEER

COPYRIGHT © 2021 BOOST FUNCTIONAL FOOD
stel je vraag
-