over ons
.
klantenservice
.
contact

Jim

Wie ben je, wat doe je, waar sta je voor, waar ga je voor?

Mijn naam is Jim Doornbosch. Ik ben een 22 jarige triatleet uit Hellevoetsluis (zuid-holland). Mijn dagen zijn gevuld met 2 tot 4 trainingen per dag, gemiddeld rond de 25u per week.

Het grote doel is om een rendabele topsport carrière te creëren, als triatleet op de halve en hele afstand (3.8km zwemmen / 180km fietsen / 42km lopen).

Dit grote doel is opgedeeld in kleine doelen. Voor dit seizoen is dat het Ironman wereldkampioenschap hele triathlon in Kona, Hawaii.

Op welke behaalde doelen ben je het meest trots?

Een van de doelen waar ik het meest trots op ben is een derde plaats op het wereldkampioenschap halve triathlon in Samorin, Slowakije. De derde plaats is natuurlijk niet het hoogste podium, maar het verhaal achter de prestatie maakt het zo uniek.

Op mijn reis naar Slowakije brak mijn carbon-fiber achterwiel. De koffer waarin we de fietsen vervoeren was compleet ontwricht. Pas 48u voor de start van de race wist ik aan een vervangend wiel te komen. Het beschadigde wiel was een aerodynamisch prototype wiel, wat mij uiteraard vleugels moest gaan geven tijdens de race. Uiteindelijk heb ik er geen meter op kunnen rijden, en ging ik van start op het simpelste van het simpelste wiel dat je maar kunt bedenken.

Een derde plek na een hele stressvolle week is dan een super mooi resultaat.

@jim.doornbosch

Welk(e) doel(en) hoop je in de toekomst te gaan behalen?

In de nabije toekomst hoop ik een podiumplaats te bemachtigen op het Ironman wereldkampioenschap in Kona, Hawaii.

Wat doe je wanneer je je overweldigd voelt, of tijdelijk je focus bent verloren?

Omdat de wedstrijden altijd erg lang duren (tussen de 4 en 9’5u) is het niet vreemd dat je een keer de focus verliest. Wanneer ik zoiets herken probeer ik me vooral bezig te houden met kleine opdrachten. Meestal in de vorm van technische aanwijzingen, of een deel van de voedingsstrategie.

Hoe zet je de basis voor een dag vol met energie, focus, positiviteit en creativiteit?

Tijdens zware trainingsperiodes kan ik mezelf meestal met net genoeg energie naar het zwembad sturen voor de eerste training van de dag. De eerste paar meters van de warming-up zijn dan soms nog wat rottig, maar daarna staat er een trainingsprogramma te wachten. En net zoals een normale kantoorbaan, word je dan gewoon positieve mind-set verwacht.

Daar ben je sporter voor geworden, daar gaan we gewoon starten. Het is allemaal een mentaal verhaal. Je bepaalt helemaal zelf hoe je aan je dag gaat beginnen. Zolang je maar een professionele houding aanneemt wanneer het verwacht wordt.

Hoe zorg je dat je ontspant na presteren?

In de meeste gevallen is dat door thuis te komen in een opgeruimde omgeving. Even niks aan je hoofd. Een goede kop koffie zetten, en even zitten.

Hoe behoud je de balans tussen presteren en ontspannen?

Mijn trainingsprogramma is vrij constant. Ik train 6 dagen per week, 2 tot 4 trainingen per dag. Zaterdag is altijd mijn rustdag. Op deze dag plan ik geen trainingen, afspraken, of andere bezigheden. Deze dag breng ik het liefste samen met mijn vriendin door. Het is heerlijk om een dag in de week geen sporter te zijn.

Daarnaast heb ik 2 tot 3 keer per jaar een rustperiode van maximaal 4 volledige dagen. Na het seizoen nemen we vaak 2 weken volledige rust. Hierin train ik wel, maar niet volgens een trainingsprogramma.

@jim.doornbosch

Welke middelen en methodes zoals routines, trainingen, voeding, supplementen, apps, gadgets, etc. helpen jou het maximale uit jezelf te halen?

Mijn trainingen staan uitgewerkt in een online trainingsplatform genaamd “Trainingpeaks”. Mijn trainer en ik verzamelen daar alle data. Daarnaast heb ik thuis mijn eigen trainingsdevices. Hartslag, tempo’ s, vermogen, torque, cadanssensoren, enz. enz. Vrijwel alles meten we.

Mijn trainer is een wetenschapper. Echt iemand van de getallen en waardes. Regelmatig komt hij met een nieuwe tool, om weer iets nieuws te meten.

Qua voeding heb ik niet een extreem moeilijk dieet. Het gaat meer om een goede basis, met daarbij wat aanpassingen per dag. Kort samengevat;

- Altijd genoeg koolhydraten aanvullen

- Altijd genoeg drinken (3L + per dag)

- 5x per dag een eiwitmoment van +/- 15g eiwitten

- Elke ochtend een afgewogen dosis vitamines en mineralen (adhv bloedonderzoeken)

- 50 tot 90 gram koolhydraten per uur bij trainingen boven de 90 min.

- Nacht proteïne en kurkuma voor het slapen

Hoe ziet je huidige en droom ‘werkplek’ eruit?

Op dit moment woon ik in Hellevoetsluis, vlak tegen zeeland. Meestal ga ik met lange fietstrainingen zeeland in. Lange rechte wegen, weinig mensen, weinig verkeer. Hardlopen doe ik voornamelijk hier op Voorne Putten, de omgeving rond Hellevoetsluis. En zwemmen doe ik in Spijkenisse. Een 25m zwembad, waar ik vaak afspreek met andere snelle zwemmers.

Regelmatig vlieg ik voor trainingskampen richting Spanje. Ik heb me altijd voorgenomen dat wanneer het mijn carrière positief zou beïnvloeden, ik zou willen overwinteren in een warm land.

Welk advies of tips zou je geven aan je meest geïnteresseerde/serieuze en gemotiveerde volgers om maximaal te kunnen presteren?

Doe wat je leuk vindt, en focus op de grote verschillen. Daarmee bedoel ik; ga niet op zoek naar de meest aerodynamische helm, wanneer je nog niet eens routine in je trainingsprogramma hebt. De basics zijn altijd: mentaal evenwicht, training, voeding en slaap.

@jim.doornbosch

Wat vinden we in je koel- en keukenkast?

Meestal niet zoveel haha. Ik ben vreselijk als het gaat om inkopen doen. Over het algemeen gewone basis dingen. Ik eet gewoon vlees en vis. En ik ben fel tegen hypes omtrent voeding. Geen vegan, gluten vrij, lactose vrij of koolhydraat arm dieet voor mij.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar vis. Zalm of tonijn.

Uiteraard drink ik geen frisdrank. Net als alcohol. Ik ben niet direct tegen alcohol, maar ik vind het ook geen toegevoegde waarden hebben.

Wat is een ongebruikelijke gewoonte of iets absurds waar je van houd?

Ik ben een ontzettende koffie fanaat. Laat ik zeggen dat dat misschien mijn hobby is, en het sporten mijn werk. Op het aanrecht staat een blinkende Italiaanse espressomachine. Het is heerlijk om lekker de pielen met grammen en fijnheid van bonen.

@jim.doornbosch

Wat is je favoriete BOOST?

Mijn favoriete Boost is de Berry Boost en de Spice Boost. De Berry Boost past perfect in mijn dieet, door de toevoeging van probiotica. De Spice Boost ''kurkuma latte'' met Ashwagandha is mijn kruidige favoriet en pak ik vaak vlak voor het slapen voor beter herstel en een lekkere diepere nachtrust.

Waar kunnen mensen meer van je vinden?

Je kunt mijn sportavonturen en voorbereiding tot IronMan Kona heb beste volgen via Instagram. Daarnaast help ik via Jimprove.me atleten met duursportbegeleiding, fietsmetingen en zwemanalyses. Lees ook zeker zijn even mijn laatste blog voor vijf praktische tips voor je trainingsweek.

Blijf in Balans

Abonneer je op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van toekomstige journals, blogs en andere leuke updates.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

LEES MEER

COPYRIGHT © 2020 BOOST FUNCTIONAL FOOD
stel je vraag