Cafeïne Met L-Theanine: 's Werelds Populairste Nootropic Formule.

Anthony Jansen
Blog
Laaste update op:
May 14, 2020

Bijna iedereen is bekend met cafeïne. Het stimulerende stofje uit o.a. koffie. Minder bekend is het stofje l-theanine dat een ontspannende werking heeft en van nature voorkomt in groene thee. Niet te verwisselen met theïne, een analoog voor de cafeïne gevonden in thee. Wanneer cafeïne en l-theanine worden gecombineerd ontstaat echter een nieuwe soort (synergetische) werking waarover inmiddels veel wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd. Deze synergetische werking is zeker niet ontgaan aan prestatiejunkies zoals professionals en ondernemers in Silicon Valley en studenten op Harvard die hiermee hun mentale prestaties boosten en zo hun competitie letterlijk te slim af zijn.

Wat zijn nootropics?

De Engelse term “nootropic” vind zijn oorsprong vanuit de twee Griekse woorden, namelijk: nóos dat staat voor “geest” en tropéō dat staat voor ‘’draaien” en verwijst naar een categorie van zowel synthetische als natuurlijke stofjes die een positieve invloed hebben op de cognitieve functies van het brein.  Zo kunnen nootropics (of noötropica in het Nederlands) zorgen voor een verhoogd concentratievermogen, verbeterd geheugen, meer motivatie, verhoogde creativiteit en een prettige(re) gemoedstoestand.

De nootropic van moeder natuur

Het is prachtig om in te zien dat de basis voor een van de meest gebruikte en effectieve nootropic formules van nature aanwezig is in groene thee. Groene thee bevat namelijk beide cafeïne en l-theanine  [1]. Echter wijst onderzoek uit dat voor een optimale synergetische werking van de ingrediënten de verhouding tussen l-theanine en cafeïne een 2:1 verhouding dient te hebben [3]. De verhouding in groene thee is helaas andersom en de dosering daarnaast te laag om merkbaar effect te ervaren [1] [2].

Het perfecte koppel

Wanneer l-theanine op zichzelf genomen wordt heeft het stofje een angst remmend, ontspannend en concentratie bevorderend effect [4] [5]. Gecombineerd met cafeïne reduceert l-theanine de negatieve bijwerkingen van cafeïne zoals nervositeit, een verhoogde bloeddruk en verslechterde slaapkwaliteit terwijl het tegelijkertijd de positieve effecten van cafeïne verbeterd [3].

Welke effecten kan ik verwachten?

Wat zijn nu al deze positieve effecten waarover in de onderzoeken wordt gesproken zal jij je afvragen. Laten we dat eens vanuit een praktisch perspectief bekijken. Mensen die houden van de werking van cafeïne, zoals energie en concentratie, maar kampen met de negatieve bijwerkingen zoals nervositeit,  rusteloosheid, verslechterde slaap of een ‘cafeïne-crash’ hebben zeker baat bij deze formule omdat deze bijwerken hierdoor worden gereduceerd [3] [6]. Voor wie opzoek is naar een krachtige en/of natuurlijke nootropic heeft vooral baat bij de volgende effecten: verbeterd taak-wisselend vermogen [7], verhoogde alertheid [8] [9], verbeterde mentale prestaties bij cognitief uitdagende taken [10], verhoogde mentale accuratesse bij aanhoudende mentale aandachtstaken [11] en een verbeterde stemming en verhoogde motivatie [12]. Het is dan ook niet voor niets dat deze formule vooral veel wordt gebruikt door studenten en professionals die het maximale uit hun beschikbare tijd willen halen.

Natuurlijke boost voor student en professional

Ben jij een student of professional die wel een mentaal steuntje kan gebruiken en dat op een gezonde en natuurlijke wijze wel ziet zitten, dan is deze formule zeker het proberen waard. De formule is onder andere online beschikbaar in de vorm van capsules en poeders. Helaas leverde het slikken van capsules mij op werk heel wat vreemde blikken op, wat ik ergens zeker wel begrijp. Daarnaast vergat ik de inname hiervan regelmatig. Ik denk omdat het slikken van capsules niet echt zo’n habit-factor in zich heeft. Mijn overtuiging van de voordelen van deze formule en passie voor het delen hiervan heeft er echter wel tot geleid dat ik als ondernemer een koffie en thee heb ontwikkeld die zijn verrijkt met l-theanine (en magnesium, hierover meer hier). Deze ‘functionele draken' zoals ik ze noem, zijn naast hun krachtige werking allemaal lekker, gezond en vertrouwd. Hierdoor zijn ze makkelijk opneembaar in je bestaande dagelijkse routine.

Bronnen, noten en/of referenties:

1. Theanine and Caffeine Content of Infusions Prepared from Commercial Tea Samples. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27019564)

2. L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296328)

3. Acute effects of tea constituents L-theanine, caffeine, and epigallocatechin gallate on cognitive function and mood: a systematic review and meta-analysis. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24946991)

4. L-Theanine reduces psychological and physiological stress responses. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16930802)

5. Effects of l-theanine on attention and reaction time response. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464611000351)

6. L-theanine partially counteracts caffeine-induced sleep disturbances in rats. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091305712000123)

7. L-theanine and caffeine improve task switching but not intersensory attention or subjective alertness. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20079786)

8. The combination of L-theanine and caffeine improves cognitive performance and increases subjective alertness. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21040626)

9. Acute effects of theanine, caffeine and theanine-caffeine combination on attention. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26869148)

10. The combined effects of L-theanine and caffeine on cognitive performance and mood. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18681988)

11. Assessing the effects of caffeine and theanine on the maintenance of vigilance during a sustained attention task. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22326943)

12. The effects of L-theanine, caffeine and their combination on cognition and mood. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18006208)

Andere Artikelen

COPYRIGHT © 2021 BOOST FUNCTIONAL FOOD
stel je vraag
-