Is koffie gezond? Wat de nieuwste wetenschap zegt.

Dagmar Bouwer
Artikel
June 13, 2019

Is koffie gezond? Wat de nieuwste wetenschap zegt

Als je dit leest, hou je vast van een lekker bakje koffie. Het is tenslotte een echte performance enhancer. Alertheid, meer energie, goede concentratie, wakker blijven, een lekker drankje om mee te socializen zijn slechts een paar redenen om dit drankje dagelijks te nuttigen. Maar is koffie eigenlijk wel gezond? In dit artikel geven wij uitleg bij de laatste wetenschappelijke studies over hoe gezond koffie nu écht voor je is.

De goede en slechte aspecten van koffie

Het goede nieuws als eerste: koffie zit vol met polyfenolen. Polyfenolen zijn natuurlijke, plantaardige stofjes die een antioxidante werking hebben. Antioxidanten, zoals polyfenolen, versterken het immuunsysteem en helpen beschadigingen in het lichaam te repareren, waardoor je langer gezond blijft. Het lichaam kan haast altijd wel extra antioxidanten gebruiken! Je kan ze halen uit verse groentes en fruit, maar ook dranken zoals koffie en thee zitten er vol mee. Veel mensen halen zelfs het grootste deel van hun polyfenolen uit koffie!

Cafeïne is het bekendste polyfenol uit koffie. Naast de alom bekende mentale voordelen van koffie, levert cafeïne ook een bijdrage als antioxidant en ondersteunt het de leverfunctie [1]. Maar bij meerdere kopjes koffie zal cafeïne voor veel mensen te stimulerend zijn. En de verleiding van koffie laat op de dag kan je onbedoeld wakker houden. Of cafeïne goed of slecht is hangt dus af van hoe veel en wanneer je het neemt.

Gifstoffen op slechte koffie

Koffie bevat vanuit zichzelf dus veel nuttige polyfenolen. Maar helaas kunnen koffiebonen van buitenaf ook 'besmet' raken met gifstoffen. Door lakse verwerking of onzorgvuldige opslag kunnen koffiebonen beschimmeld raken. Deze schimmels maken gifstofjes (mycotoxines) die precies het tegengestelde effect hebben als jouw koffie behoort te leveren [2].

Door strengere regelgeving en controle komt vervuilde koffie minder voor in Europa dan de VS. En met bewuste koffie keuzes kan je jouw risico nog verder verlagen. Kies bijvoorbeeld voor Arabica koffie, die beter bestand is tegen schimmels dan de Robusta variant. Daarnaast is single origin koffie (afkomstig uit één land of regio) is vaak van hogere kwaliteit dan de gemengde koffie of huismerken.

De effecten van regelmatig koffie drinken

De vraag of koffie gezond is, is natuurlijk voor veel mensen interessant en er wordt al lang onderzoek naar gedaan. De volgende resultaten komen uit samenvattingen van vele studies (meta-analyses) over de gezondheid van koffie [3-5]. Het gaat hier om observationele studies, waarbij de onderzoekers als het ware vanaf een afstand kijken wat er gebeurt met mensen die wel of niet koffie drinken. Daardoor kan er nog niet gezegd worden dat koffie de oorzaak is, maar dat het mogelijk wel een rol speelt en interessant kan zijn voor verder onderzoek.

Hier zijn een paar belangrijke vindingen:

- Koffie is veilig voor de meeste mensen.

- Koffiedrinkers overleiden minder aan hart- en vaatziektes.

- Koffie lijkt de kans op kanker niet te vergroten en kan mogelijk zelfs beschermen tegen kanker [1, 3-5].

- Regelmatige koffiedrinkers hebben minder kans op dementie, depressie en Parkinson’s.

- Zwangere vrouwen die koffie drinken hebben een iets hoger risico op complicaties.

Dus, is koffie gezond? Voor de meeste mensen wel!

De genoemde effecten lijken voorlopig dus zeker positief! Minder kans op hart- en vaatziektes, kanker, en dementie voor regelmatige koffiedrinkers bij 3-4 kopjes per dag. Dat zijn de top drie doodsoorzaken in Nederland waar koffie mogelijk tegen beschermt!  Had je niet gedacht van zo'n bescheiden drankje, toch?

Maar we weten niet zeker dat koffie echt de oorzaak daarvan is. Meer gecontroleerd onderzoek is nog nodig om deze positieve effecten te bevestigen. Echter kunnen we hieruit opmaken dat koffie een potentierijk gezondsheidsdrankje is.

Voor zwangere of borstvoedende vrouwen en kinderen wordt koffie afgeraden [1, 3]. Cafeïne kan via de moeder bij het kind komen. En zelfs een lagere dosis kan al erg stimulerend zijn voor zulke jonge mensen.

De gezondste koffie voor jou

Als jij je al goed voelt bij koffie, geven wij jou hier dus alle redenen om met een gerust hart te blijven genieten! Maar als het je toch (af en toe) hindert, zijn hier nog wat tips waarmee koffie ook voor jou toegankelijk kan worden. Kies bijvoorbeeld 100% Arabica om het risico op mycotoxines te minimaliseren. Als cafeïne een issue is, kan je koffie combineren met hoge kwaliteit magnesium en l-theanine, twee stofjes die balans geven aan de stimulatie. Het resultaat is een heldere geest, stabiele focus en alertheid met ieder kopje, met alle voordelen van koffie antioxidanten!

Bronnen, noten en/of referenties:

1. The Safety of Ingested Caffeine – A Comprehensive Review (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28603504)

2. TheScience Behind Just One Mold Toxin in Your Coffee – Bulletproof – Dave Asprey (https://blog.bulletproof.com/one-ugly-mug-the-science-behind-just-one-mold-toxin-in-your-coffee/)  

3. Coffeeconsumption and health – Umbrella review of meta-analyses of multiple healthoutcomes (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29167102)

4. Coffee consumption and risk of all-cause,cardiovascular, and cancer mortality in smokers and non-smokers: adose-response meta-analysis (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27699514)

5. Coffee Drinking and Mortality in 10 EuropeanCountries: A Multinational Cohort Study (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28693038)

Over de schrijver

Dagmar Bouwer is schrijfster, illustrator en biohacker gespecialiseerd in biomedische onderwerpen. Ze heeft een master in Biomedische Wetenschappen van Universiteit Leiden en werkt nu freelance als wetenschapscommunicator. Als biohacker is het haar doel is om zo lang en gezond mogelijk te leven en om de praktische stappen daarvoor met andere mensen te delen. De kennis en vaardigheden geleerd bij haar master komen daarbij goed van pas. Ze legt de complexe wetenschap in eenvoudige taal uit aan een breed publiek met artikelen, ebooks en illustraties. Als je weet hoe jouw lichaam werkt, kan je zelf actie ondernemen om het gezond te houden, bijvoorbeeld via voeding, beweging en levensstijl. Meer van Dagmars werk kan je vinden op www.biomedvisuals.nl

Andere Artikelen

COPYRIGHT © 2019 BOOST FUNCTIONAL FOOD b.v.
Chat met ons