Koffie met magnesium. De ultieme drank voor het brein?

Anthony Jansen
Artikel
September 4, 2018

Dit heerlijke, oppeppende drankje heeft de wereldbevolking al meer dan duizend jaar in zijn greep. De voornaamste reden hiervoor is het bestandsdeel genaamd Cafeïne, dat het brein en zenuwstelstel stimuleert en zo een gevoel van euforie en mentale helderheid teweeg brengt. Maar heeft het drankje ook bijwerkingen? En wat kunnen we doen om deze bijwerkingen te verhelpen? Ik ben op onderzoek gegaan en heb de antwoorden gevonden!

Koffie, niet zomaar een drankje

Koffie bevat een grote hoeveelheid aan actieve stofjes genaamd polyfenolen. Deze stofjes hebben ieder een eigen werking op ons lichaam. Cafeïne is het meest bekende én actieve polyfenol uit koffie. Dit stofje heeft namelijk een werking op zowel ons brein als ons centrale zenuwstelsel. Zo verhoogt het dopamine, het beloningshormoon, en blokkeert het adenosine, het moeheidshormoon. Naast het stimulerende stofje Cafeïne bevat het ook meerdere antioxidanten stofjes die je lichaam beschermen tegen vrije radicalen

De (bij)werking van koffie

Helaas zijn we allemaal wel bekend met een of meerdere bijwerkingen van koffie zoals hoofdpijn, uitdroging of nervositeit. Cafeïne is hier hoogstwaarschijnlijk de boosdoener. Deze bijwerkingen komen vaak opzetten wanneer je ‘teveel’ koffie (dus cafeïne) hebt geconsumeerd en is afhankelijk van ieders eigen gevoeligheid voor Cafeïne.

De rol van magnesium

Magnesium is een essentieel mineraal dat betrokken is bij meer dan 300 verschillende fysiologische processen[1]. Zo speelt het een rol bij het normaal functioneren van spieren, het zenuwstelsel, het brein, de eiwitsynthese en de vochthuishouding. Helaas krijgt iemand met een typisch westers dieet dit stofje in het algemeen onvoldoende binnen.

Versneld gebruik van Magnesium

Onderzoek wijst uit dat de consumptie van Cafeïne zorgt voor een versneld gebruik van Magnesium [2], [3]. Magnesium is van essentieel belang voor het brein om de activiteit van hersensignalen te reguleren. Het is juist wanneer we teveel Cafeïne consumeren (en te weinig magnesium) dat bijwerkingen optreden. De consumptie van koffie (dus Cafeïne) zou daarom kunnen leiden tot een minder dan optimaal niveau aan magnesium in het lichaam. Wat tot gevolg kan hebben dat het brein de hersensignalen niet voldoende weet te reguleren. We zouden dus kunnen stellen dat de consumptie van Cafeïne in ideale wereld gepaard zou gaan met de consumptie van voldoende magnesium.

Koffie met Magnesium. Eigenlijk vrij logisch!

Heb je nauwelijks last van de bijwerkingen van koffie?, dan is koffie met magnesium voor jou wellicht onnodig. Mocht je nu wel last hebben van de bijwerkingen en/of een ‘gezondere’ koffie willen consumeren dan zou je koffie met magnesium zeker een kans kunnen geven. Hoe? Zorg dat je voldoende magnesium binnen krijgt. Het liefst een kwalitatieve vorm zoals magnesium citraat, (bis)glycinaat, gluconaat of tauraat. Probeer magnesiumbronnen zoals magnesium oxide, sulfaat en chloride te vermijden. Ben je opzoek naar een optimale, lekkere en gemakkelijk te gebruiken vorm van koffie met magnesium? Bekijk dan eens onze Bean Boost Functionele Koffie. Deze koffie is namelijk verrijkt met twee hoogwaardige magnesiumbronnen genaamd magnesium citraat en magnesium n-acetyltaurinaat én bevat ook een rustgevend extract uit groene thee bladeren genaamd l-theanine.

Bronnen, noten en/of referenties:

1. Magnesium basics (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4455825)

2. The effect of dietary caffeine on urinary excretion of calcium, magnesium, sodium and potassium in healthy young females (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531784801323)

3. The effect of dietary caffeine on urinary excretion of calcium, magnesium, phosphorus, sodium, potassium, chloride and zinc in healthy males (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531785800713)

Over de schrijver

Andere Artikelen

COPYRIGHT © 2019 BOOST FUNCTIONAL FOOD b.v.
Chat met ons