Triatleet Jim Doornbosch geeft 5 tips voor een geslaagde trainingsweek

Jim Doornbosch
Blog
Laaste update op:
May 14, 2020

De 22 jarige triatleet Jim Doornbosch stond in 2019 op het podium tijdens meerdere internationale halve triatlons. Hij plaatste zichzelf voor het wereldkampioenschap hele triatlon in Hawaii 2020, ook wel bekend als Ironman Kona. Met trainingsweken van gemiddeld 20 uur per week weet Jim als geen ander wat er op je afkomt in de voorbereiding van een triatlon.

Hij geeft ons zijn 5 beste tips!

Tip 1 - Plan je weken

Het klinkt als een openstaande deur, maar plan wat je gaat doen! Pak je werkrooster erbij, controleer je privé agenda en noteer bij de drukste dag dat het je rustdag is. Op de dag dat je veel tijd hebt kan je perfect een lange, rustige training doen. Je korte en intensieve trainingen doe je op de meest “normale” dagen. Zorg dat je één rustige dag tussen je intensieve trainingen inhoudt.

Maak je planning digitaal in bijvoorbeeld Excel.. Zo kan je makkelijk een trainingslogboek bij gaan houden. In je logboek kan je ook feedback geven op zware trainingen. Dit kan soms nuttig zijn om later terug te lezen.

Tip 2 – Neem rust serieus

Tijdens een training breng je als het ware schade toe aan je lichaam. Je put je energievoorraden uit, en bouwt wat spierschade op. Het herstelproces maakt dat je lichaam sterker wordt. Omdat triatleten ook regelmatig meerdere keren per dag trainen is het belangrijk dat je je herstel serieus neemt. Dit doe je door gezond te eten en goed te slapen. Maar ook zeker door soms even niks te moeten. Wat extra vocht, eiwitten en magnesium houden de spieren soepel en helpen bij het herstellen van de spierschade.

Daarnaast verbetert je herstel drastisch wanneer je binnen 30 minuten na een intensieve training 1.5g eiwitten per kg lichaamsgewicht neemt. Dit kan met shakes, maar ook gewoon met een eiwitrijke maaltijd.

Extra: Wanneer je een periode intensief traint worden je spieren, gewrichten en zenuwstelsel flink belast. Kruiden zoals kurkuma, gember en ashwagandha helpen je lichaam actief te ontspannen en herstellen. Hiervoor gebruik ikzelf een kruiden-mengsel genaamd spice boost. Deze blend bevat o.a. bovenstaande kruiden in extractvorm en is bekend als ‘kurkuma latte’ of ‘golden milk’.

Tip 3 – Vul je voorraden aan

Wanneer je langer dan 90 minuten intensief aan het sporten bent, verbrand je veel energie. Belangrijk is dat je dit aanvult. Tijdens een lange training kan je al beginnen met aanvullen tijdens het sporten. Bijvoorbeeld door een koolhydraatrijke snack. Maar ook na je training is het belangrijk om gebruikte voorraden aan te vullen. Een veelgemaakte fout is die van de sporter die roept; “Deze week ga ik zo goed trainen, en tussen de middag neem ik een bord met sla. Want dat is gezond!” . Na een paar dagen gaat je lichaam protesteren omdat je energievoorraden te laag zijn. Je prestaties zullen stagneren of zelfs verslechteren.

Extra: Wanneer je veel koolhydraten inneemt tijdens trainingsdagen, wordt de spijsvertering onder druk gezet. Probiotica kan je spijsvertering helpen in balans te blijven. Zo gebruik ikzelf een probiotica complex genaamd berry boost dat ik meng met mijn ontbijt, shake of smoothie.

Tip 4 – Luister naar je lichaam, maar probeer jezelf ook te prikkelen

Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Je lichaam geeft meestal vrij goed aan wanneer je even een stap terug moet nemen. Train je te vaak over je grenzen door, dan neemt meestal het plezier af en kom je in een neerwaartse spiraal.

Maar durf je lichaam ook uit te dagen. Elke kwaliteitstraining moet een prikkel zijn waar je lichaam van moet herstellen. Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf zo nu en dan mentaal test. Wanneer je een set van bijvoorbeeld 10x 100m hard aan het zwemmen bent is niets zo verleidelijk om na de 7e keer te stoppen. Je hebt op dat moment altijd genoeg redenen waarom je eerder mag stoppen. Maar beter stel je jezelf op dat moment de vraag of je niet meer verder wilt, of niet meer verder kan.

Tip 5 – Geniet van het proces

Omdat je in de meeste gevallen niet ieder weekend een wedstrijd doet, is het belangrijk dat je geniet van elke training. Het is immers je hobby en niet je beroep. Geniet van die hobby! Niet wanneer je met tegenwind op de fiets zit te beuken, om met regen aan het hardlopen bent, maar wanneer je terugkomt en je het toch maar weer even hebt gedaan. Vergeet niet zo nu en dan een kop koffie te drinken met je sportmaten tijdens een lange fietstocht. Ren eens een rondje in een andere omgeving, of zwem eens een compleet nieuwe zwemset.

Volg Jim tijdens zijn voorbereidingen op Ironman Kona, Hawaii 2020.

Instagram: @jim.doornbosch

Andere Artikelen

COPYRIGHT © 2020 BOOST FUNCTIONAL FOOD
stel je vraag