Waarom sporters steeds vaker naar kurkuma grijpen

Anthony Jansen
Blog
Laaste update op:
May 14, 2020

Iedere fanatieke sporter kent het wel. Zware spierpijn en stijfheid die optreed na een intensieve training. Deze zware spierpijn en stijfheid noemen we "verlate spierpijn" of delayed onset muscle soreness (DOMS).

Verlate spierpijn is het resultaat van excentrische (ongewone) spieractiviteit waarbij betrokken spieren worden uitgerekt (1). Deze mechanische stress veroorzaakt een ontstekingsreactie welke leidt tot spierpijn en stijfheid die wel dagen kan aanhouden.

In iedere fysieke sport kan verlate spierpijn optreden. Zo treed het op wanneer; je traint met relatief zware belasting zoals een hoger gewicht of aantal herhalingen tijdens krachtsport; je traint met een langere afstand of hogere snelheid bij duursport; of je traint met een nieuwe oefening (beweging). Alhoewel verlate spierpijn op zich een gezonde lichamelijke reactie is, kan het zeker een belemmering vormen tijdens volgende trainingen of wedstrijden. Verlate spierpijn belemmert namelijk het optimaal functioneren (2)(3) en herstellen (4) van de spieren waardoor je simpelweg niet op je best zult presteren.

Recent onderzoek wijst uit dat de krachtige ontstekingsremmende werking van kurkuma ook nuttig blijkt te zijn bij het herstel van verlate spierpijn (6).

De studie betrof een dubbelblinde, gerandomiseerde en gecontroleerde cross-over studie waarbij curcumine en een placebo twee dagen vóór tot drie dagen na excentrische single-leg squat oefeningen werden toegediend.De resultaten wezen uit dat (alleen) curcumine een gunstig effect had (5). Zo werden de volgende gunstige effecten geconstateerd:

·        Een matige tot grote vermindering squat en rekpijn 24 en 48 uur na training

·        Verminderde (spier)pijn bij het lopen van trappen

·        Verbeterde spierprestaties

Een andere recente studie werd gedaan aan door spierbeschadiging in gezonde mannen te meten na een hardlooprace van 45 minuten(6). De resultaten toonde aan dat een tweemaal daagse inname van kurkuma resulteerde in:

·        Verminderd spierletsel in benen (gemeten met MRI)

·        Minder pijn in de onderbenen

·        Verminderde ontstekingsreactie

De resultaten van deze studies suggereren dat curcumine zeer gunstig kan zijn bij het verminderen van spierpijn en verbeteren van spierprestaties na trainingen hoge intensiteit. Daarom mag een hoogwaardig kurkuma supplement niet ontbreken in het arsenaal van iedere fanatieke sporter. Een klinische studie uitgevoerd bij elite rugbyspelers heeft daarnaast aangetoond dat de combinatie van curcumine en piperine (het actieve ingrediënt van zwarte peper) voor en na het sporten kan helpen bij het verminderen van enkele aspecten van spierbeschadiging (8).

Spice Boost, Golden Milk bevat maar liefst 350 mg hoogwaardig kurkuma extract. Daarnaast bevat het 60 mg zwarte peper wat de opname van kurkuma met maar liefst 2000% verhoogt (7). Ook bevat Spice Boost andere kruiden-extracten zoals gember en ashwagandha welke o.a. helpen bij een betere nachtrust (9). En we weten natuurlijk allemaal dat een goede nachtrust zorgt voor een goed herstel.

Ben jij fanatiek sporter; van plan de intensiteit van je training te verhogen en hiervan sneller te herstellen; dan is kurkuma zeker geschikt voor jou! Kurkuma is goed verkrijgbaar in ruwe vorm, echter maak je voor optimaal effect het beste gebruik van een kurkuma-extract (supplement) dat een effectieve dosis actieve bestandsdelen (curcumine) bevat. Geïnteresseerd? Kijk dan zeker naar onze unieke kurkuma-blend genaamd Spice Boost.

Bronnen, noten en/of referenties:

1. Proske,U., & Morgan, D. L. (2001). Muscle damage from eccentric exercise:mechanism, mechanical signs, adaptation and clinical applications. The Journalof Physiology, 537(Pt 2), 333–345. (https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1469-7793.2001.00333.x)

2.Pain-related fear predicts reduced spinal motion following experimental backinjury. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22377437)

3. Leucocytes,cytokines and satellite cells: what role do they play in muscle damage andregeneration following eccentric exercise? (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22876722)

4. Neuraland morphological changes in response to a 20-day intense eccentric trainingprotocol (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20495928)

5. Nicol,L., Rowlands, D., Fazakerly, R., & Kellett, J. (2015). Curcuminsupplementation likely attenuates delayed onset muscle soreness (DOMS).European Journal of Applied Physiology, 115(8), 1769-1777 (https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00421-015-3152-6)

6. Drobnic,F., Riera, J., Appendino, G., Togni, S., Franceschi, F., & Valle, X. et al.(2014). Reduction of delayed onset muscle soreness by a novel curcumin deliverysystem (Meriva®): a randomised, placebo-controlled trial. Journal of TheInternational Society of Sports Nutrition, 11(1), 31 (https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-31)

7. Shoba,G., Joy, D., Joseph, T., Majeed, M., Rajendran, R., & Srinivas, P. (1998).Influence of Piperine on the Pharmacokinetics of Curcumin in Animals and HumanVolunteers. Planta Medica, 64(4), 353-356 (https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2006-957450)

8. Delecroix,B., Abaïdia, A. E., Leduc, C., Dawson, B., & Dupont, G. (2017). Curcuminand Piperine Supplementation and Recovery Following Exercise Induced MuscleDamage: A Randomized Controlled Trial. Journal of Sports Science and Medicine,16, 147-153 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28344463)

9. Exploratorystudy to evaluate tolerability, safety, and activity of Ashwagandha (Withaniasomnifera) in healthy volunteers (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23125505)

Andere Artikelen

COPYRIGHT © 2020 BOOST FUNCTIONAL FOOD
stel je vraag